ARWS Endurance Quest Espoo päättyi suomalaisjoukkueen puuttuvan leiman myötä ruotsalaisjuhliin

Kilpailu alkoi Hangosta lyhyellä jalkasuunnistusosuudella, mistä kilpailu eteni lopulta Espoon Leppävaaraan.

Seikkailu-urheilun Adventure Race World Series Eurooppa-sarjan EM-osakilpailu kilpailtiin viikonloppuna Espoossa.

Yhdettätoista kertaa järjestetty, Suomen ainoa kansainvälinen seikkailukilpailu, Endurance Quest Espoo oli kaikkien ennakkosuosikkien osalta täynnä draamaa ja päättyi lopulta yllättäen ruotsalaisjuhliin. Suomalainen Bull Adventure joutui taipumaan toiseksi, koska nelihenkisen joukkueen yhden urheilijan kilpailukortista ei löytynyt rastillakäynnin osoittavaa leimaa yhdeltä rastilta.

Bull Adventuren aikasakko ei ollut viikonlopun ainoa yllätys. Kaikki kilpailun 5 ennakkokaavailuissa voittotaisteluun uumoiltua nelikkoa koki kovaa draamaa viikonlopun aikana.

Ensimmäisen pelistä putosi pois viimevuoden voittaja Multisport.fi. Joukkueen yksi urheilijoista mittasi kilpailua edeltävänä päivänä kovan kuumeen ja lopulta yli kahdenkymmen “varamiessoittoyrityksen” jälkeen joukkue joutui starttaamaan kolmi henkisenä ja virallisen tulosluettelon ulkopuolella.

Toisena kovia joutui kokemaan viimevuoden MM-pronssimitalisti, virolainen Estonia Ace – LaSportiva. Joukkueelta jäi pakollisena varusteena kilpailussa kannettava GPS-paikannin kolmannelle vaihtopaikalle ja tunnin aikasakon myötä joukkueen mahdollisuudet erittäin tasaisessa ja kovatasoisessa kilpailussa kaatuivat. 

Kopparnäsin yösuunnistus oli yksi ratkaisevista osuuksista kilpailussa, kun Asuntoauto.eu sortui valitettavaan virheeseen leimaamalla väärällä rastilla.

Loistavan kauden kilpaillut Rovaniemeläinen, SM-sarjaakin johtava, Asuntoauto.eu teki vahvaa työtä koko lauantain ja vaativalle, kilpailun kolmanneksiviimeiselle ja 16 kilometrin mittaiselle yösuunnistusosuudelle joukkue pääsi johdossa. Vaativa Kopparnäsin avokalliomaasto kuitenkin koitui Asuntoautoi.eu:n kohtaloksi, kun joukkue leimasi noin 250 metriä sivussa väärällä rastilla. Tuloksena oli lajin sääntöjen mukaan putoaminen lyhyemmälle reitille ja voittotaistelun ulkopuolelle. 

Äärimmäisen tasaisen ja lähes tasoissa edennyt voittotaistelu käytiin lopulta joukkueiden tietämättä Estonian ACE:n aikasakon ja Asuntoauto.eun lyhennettyyn rataan putoamisen jälkeen ruotsalaisen, kokeneen ja 2021 MM-pronssia voittaneen, NIAR:n ja Suomen Bull Adventuren välillä. 

Taistelu huipentui aivan viimeisille rasteille jossa vahva Bull pystyi suunnistamaan ruotsalaisilta 15 minuuttia nopeammin maaliin yli 21 tuntia kestäneessä taistelussa. 

Maaliintulojärjestys ei lopulta ratkaissut kovaa taistelua vaan vielä kerran draaman kaari heitti joukkueet uuteen järjestykseen, kun Bull Adventuren kilpailukortista puuttui yksi leima ja joukkueen saama 30 min aikasakko pudotti jo voittoa juhlineen Bullin kakkoseksi. Kolmanneksi nousi lopulta kilpailun alussa aikasakon saanut Estonia La Sportiva.

Upeat merenrantamaisemat tarjosivat silmäkarkkia kilpailijoille läpi koko kilpailun.

Viikonlopun kokonaisvaltaisimmasta suorituksesta vastannut Asuntoauto.eu putosi yhden täysin väärän leiman myötä vasta 12 sijalle.

Endurance Quest keräsi Hangosta 235 kilometrin reitille startanneeseen kilpailuun 25 nelihenkistä joukkuetta 7 eri maasta. 

Voiton myötä ruotsalainen NIAR lunasti paikan syyskuussa Hollannissa kilpailtavaan EM-finaaliin

Ennakkosuunnitelmissa on että EM-finaalissa nähdään myös suomalaisväriä kun Endurance Questin järjestänyt Northern Adventure lähtee Hollantiin. NAT:n ohella Suomesta EM-finaalissa nähdään ainakin Avanti Adventure. Joukkue oli Endurance Questissa lopulta ennakkosuosikkien takana kuudes.

Bull Adventuren hopealle tulleessa joukkueessa kilpailivat Tommi Putkuri, Outi Seppä, Pekka Niemi ja André Haga. 

Endurance Quest tarjosi monipuolisia ja haastavia osuuksia.

Kansainvälisestikkin arvostettu Endurance Quest Espoo tarjosi kilpailijoille jälleen taattua suomalaista seikkailu-urheilun huippuosaamista. Yhdeksään osuuteen jakautuneessa kilpailussa pyöräosuuksilla saatiin ajaa vauhdikkaita hankolaisia neulaspolkuja mutta myös teknisesti vaativia metsäpolkuja. Erityisen haasteen kilpailijoille tarjosi Inkooseen sijoittunut merimelontaosuus sekä pitkä lähes 3 tunnin yösuunnistusosuus Kopparnäsin kallioilla. 

EQ on tunnetusti EQ koska se tarjoaa aina myös uutta. Niin tälläkin kertaa koska pitää mennä vuosituhannen alkuun kun Suomessa seikkailu-urheilukilpailussa joukkue on saanut ratsastaa hevosella. Tällä kertaa vaativuusastetta oli korotettu entisestään ja hevosen selässä istuneen urheilijan tuli ampua hevosen kävelystä jousella maassa olevaan tauluun Fagerängin tallilla Halujärven maastoissa Espoossa. 

Lajin luonteelle tyypilliseen tapaan joukkueet pääsivät ratkomaan myös kiipeilytehtäviä kun aivan kilpailun lopussa joukkueet suorittivat vaativia tehtäviä Leppävaarassa seikkailupuisto Huipun korkeissa tehtäväpisteissä. 

Täysin uusi haaste kilpailijoille oli pyöränkuljetuslaatikot ja niiden käyttäminen kilpailun aikana. Oli selkeästi havaittavissa että pyörälaatikoiden kanssa kilpailleet joukkueet tekivät eroa ensikertalaisiin. 

Kilpailijat pääsivät nauttimaan melontaosuuksilla mm. Inkoon sataman miljööstä sekä eteläisellä-Suomenlahdella välkkyneiden salamien tarjoamasta valoshowsta.

Ensi vuoden elokuussa Saimaalla voittaja kruunataan Euroopan mestariksi

Ensi vuonna Endurance Quest on ARWS Eurooppasarjan EM-finaali ja kilpailu käydään täysin uudella alueella. Kilpailureitit rakentuvat elokuussa 2025 Saimaalle; Savonlinnan, Sulkavan, Puumalan ja Rantasalmen toimiessa tapahtumakumppaneina.

Lisätietoa tämän vuoden kilpailusta tai ensi vuoden EM-finaalista harri@multisport.fi tai lauri@multisport.fi

Seikkailu-urheiluterveisin
Harri Hollo
0407440900